Gravid

Vi erbjuder dig som planerar bli, är eller har varit gravid både träning och massage.

När du blir gravid förändras kroppen både fysiskt och psykiskt, vid felaktig aktivering kan du få både ont och en jobbigare graviditet än vad som behövs.

Inför graviditet:

Genom att förebygga kroppen och stärka upp de delar som belastas och förändras under din graviditet minskar du risken för foglossning, stelhet och ömmande rygg/säte och skulderblad. Det är även känt att personer som tärnat under sin graviditet (styrketräning, kondition och avslappningsövningar) får en snabbare förlossning och mycket snabbare återhämtning!

Under graviditet:

Under graviditeten tränar vi för att underhålla kroppen samt stärka den inför kommande bebisbärande samt tyngre amningsperioder.

Under denna tid mjukas skelett och fogar upp vilket påverkar musklerna och gör dem spända, många upplever mycket stelhet samt ilningar/strålningar och kramper i ländrygg, säte, ben och vader. Detta kan du lindra och undvika med regelbunden massage och rätt typ av stretch och träning.

Efter graviditet:

Efter din förlossning/kejsarsnitt är det dags att återuppta träningen. Först skall knipövningar och djupa bål aktiveringen påbörjas, dessa kan du börja med redan på sjukhuset. Detta är väldigt enkla och lätta övningar men kräver en hel del tålamod för att hitta rätt. (Knipet kontrollerar Barnmorskan vid 8 veckors kontrollen)

MAMMAMAGE: Gruppträning med bebis där vi genom kontrollerade övningar och mätning av Diastas (magdelningen) tränar upp core igen. Genom regelbunden kontroll och hjälp av utbildad PT ökar vi svårighetsgraden tills du är redo för vanlig träning igen.

Vi erbjuder Mammamage träning samt Fortsättningen MAMMAKRAFT.

Den största påfrestningen efter förlossningen (förutom sömnen?) blir belastningen på rygg, skuldror och axlar. Vissa barn trivs på egen hand men en stor del vill bli burna konstant, vi har dessutom amningspositionen som inte heller den mest optimala och det är lätt att hamn i en bekväm position som tyvärr påverkar hållningen i skuldror och axlar (även risk för nerv inklämning och smärta i framsida axel). genom massage och träning kan du minska din besvär och blir mer medveten om orsaker och risker.

 

Undvik att få problem genom att förebygga dem från början!

Boka massage:

Boka konsultation för träning/upplägg under din graviditet.

Mamma mage info

Mammakraft steg 2

 

Vid frågor eller funderingar kan du kontakta oss nedan så kommer du i kontakt med PT som har utbildning och erfarenhet kring träning innan under och efter graviditet!

Captcha:
9 + 8 =